Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Коли мова йде про судову справу, то передусім уявляють її розгляд суддями. Але не всі розуміють, який шлях проходить справа перед тим, як її буде вирішено. У нашій статті спробуємо роз’яснити етапи роботи з адміністративними справами у суді.
Отже, в першу чергу судова справа потрапляє до відділу надання інформаційних послуг та діловодства суду, який розміщений у холі першого поверху Будинку адміністративних судів.
Працівники цього відділу обов’язково перевіряють наявність додатків, указаних у супровідному листі суду, здійснюють огляд стану справи (наявність томів, повноту підшивання матеріалів справи, наявність опису, відповідність змісту опису фактичній наявності документів, належність оформлення і засвідчення підписами та печатками опису справи).
У разі виявлення недоліків у формуванні судової справи, які не перешкоджають реєстрації, працівники відділу надання інформаційних послуг та діловодства суду складають акт про стан справи, що надійшла до ВААС, та додають його до матеріалів такої справи. Про складання акта робиться відмітка в автоматизованій системі документообігу суду. У разі виявлення суттєвих недоліків під час формування справи, які перешкоджають реєстрації, адміністративну справу повертають на дооформлення.
Потім справи, які оформлені відповідно до вимог інструкції з діловодства в адміністративних судах, передають до відділу забезпечення руху адміністративних справ.
У цьому структурному підрозділі відбувається безпосередня реєстрація справ в автоматизованій системі документообігу суду, роботу якої забезпечує комп’ютерна програма «Діловодство спеціалізованого суду».
Адміністративні справи, які надійшли з інших судів реєструються в день їхнього надходження в порядку, установленому частиною третьою статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України та Положенням про автоматизовану систему документообігу суду, тобто до КП «ДСС» вноситься уся необхідна інформація щодо реквізитів справи.
Разом з тим відділом забезпечення руху адміністративних справ формується електронна справа, тобто до КП «ДСС» вносяться матеріали справи в електронному форматі, що дає можливість вивчати матеріали справи і судді, і його помічникові одночасно, не беручи паперовий варіант справи, що міститься у кімнаті для зберігання справ або у секретаря судового засідання на оформленні.
При цьому у ВААС успішно функціонує проект «Електронна доступність», основною метою якого є оперативний обмін інформацією та налагодження ефективного зворотного зв’язку між судом та учасниками процесу. «Електронна доступність» – це можливість безперешкодно ознайомитися з матеріалами адміністративної справи 24 години на добу та 7 днів на тиждень, не виходячи з дому.
Розподіл судових справ у ВААС здійснюється в день їхньої реєстрації, уповноваженою особою апарату суду, відповідальною за здійснення автоматизованого розподілу судових справ, зокрема у Вінницькому апеляційному адміністративному суді здійснюється пакетний автоматизований розподіл, після реєстрації певної кількості судових справ.
Варто зауважити, що з метою зменшення обсягу паперового документообігу суду, економії часу працівників апарату суду відділом забезпечення руху адміністративних справ у КП «ДСС» використовується «Електронний журнал передач справ», за допомогою якого фіксується факт передачі справи від одного працівника до іншого. Також за допомогою електронного журналу передач реалізовано можливість швидкого встановлення місця знаходження адміністративної справи.
Так, за наслідками автоматизованого розподілу справ, за допомогою «Електронного журналу передач справ» фіксується факт передачі адміністративної справи судді Вінницького апеляційного адміністративного суду, якого було обрано автоматизованою системою за принципом вірогідності для її перегляду.
Після реєстрації та розподілу адміністративної справи, її не пізніше наступного дня передають суді-доповідачу.
У випадку відкриття апеляційного провадження суддя-доповідач здійснює підготовку адміністративної справи до апеляційного розгляду, що є важливою стадією адміністративного провадження, оскільки на цьому етапі судді-доповідачу необхідно з’ясувати зміст апеляційної скарги, обставини, якими обґрунтовується зміст апеляційної скарги та інші обставини, які мають значення для розгляду апеляційної скарги.
За наслідками розгляду апеляційної скарги колегія суддів виносить ухвалу або постанову.
Усі судові рішення, ухвалені Вінницьким апеляційним адміністративним судом, видаються або надсилаються особам, які беруть участь у справі.
Після перегляду апеляційної скарги судом апеляційної інстанції адміністративна справа не пізніше семиденного терміну повертається до суду першої інстанції.
При цьому у КП «ДСС» в обліково-статистичній картці на справу робиться відповідна відмітка, зокрема зазначається вихідний номер та дата повернення адміністративної справи до суду першої інстанції.
Варто відмітити, що між Вінницьким ААС та Укрпоштою укладено договір про доставку вихідної поштової кореспонденції кур’єрською службою до відділення Укрпошти тричі на тиждень. Це у свою чергу, дозволяє швидко та ефективно повертати справи за результатами апеляційного перегляду до судів першої інстанції.
Проте час не стоїть на місці, і левова частка судово-адміністративних послуг трансформуються у електронний формат. Сьогодні у судочинстві України продовжують запроваджуватись новітні технології, які дозволяють перейти від паперового судочинства до більш ефективнішого – електронного.
Так, Вінницький апеляційний адміністративний суд, продовжуючи працювати у цьому напрямку, бере участь у проекті «Електронний суд», переваги якого неодноразово висвітлювались на офіційному веб-сайті ВААС.
Тож задля оптимізації проходження адміністративної справи у суді пропонуємо взяти участь у проекті «Електронний суд» та на власному досвіді відчути його переваги.