flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

З 1 вересня 2015 року набувають чинності зміни до Закону України «Про судовий збір»

01 вересня 2015, 09:13

22 травня 2015 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору», який набирає чинності з 01.09.2015.

Законом запроваджується єдиний підхід до визначення ставок судового збору, зменшення числа осіб, звільнених від сплати судового збору, а також подвоєння надходжень до Державного бюджету України від його сплати.

Зазначений Закон передбачає зменшення кількості категорій судових справ, при розгляді яких судовий збір не сплачується.

Зокрема, судовий збір справлятимуть із заяви про обмеження цивільної дієздатності фіз. особи, визнання особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, а також заяви про надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності.

Також передбачено суттєве зменшення кількості платників, що звільняються від сплати судового збору.

З переліку пільговиків виключено:

– позивачі – за подання позовів щодо спорів, пов’язаних із дискримінацією;

– органи прокуратури – при здійсненні своїх повноважень;

– Антимонопольний комітет України та його територіальні відділення у справах, що вирішуються на підставі законодавства про захист економічної конкуренції та законодавства про здійснення державних закупівель;

– Державне агентство резерву України – у справах, що вирішуються на підставі законодавства про державний матеріальний резерв;

– Міністерство юстиції України – за подання позовів про відшкодування збитків, завданих Державному бюджету України внаслідок виконання рішень Європейського суду з прав людини, постановлених проти України;

– органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування – за подання позовів щодо спорів, пов’язаних з відчуженням земельних ділянок, інших об’єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності;

– Пенсійний фонд України та його органи; органи Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Фонду соціального страхування України, Фонду соціального захисту інвалідів і його відділення;

– громадські організації інвалідів (спілки та інші об’єднання громадських організацій інвалідів), їх підприємства, установи та організації, громадські організації ветеранів, їх підприємства, установи та організації – за подання позовів, з якими вони звертаються до суду;

– органи праці та соціального захисту населення – за подання позовів щодо призначення і виплати всіх видів державної соціальної допомоги, компенсації, виплат та доплат, установлених законодавством;

– Міністерство фінансів України, місцеві фінансові органи, органи доходів і зборів, Державна казначейська служба України, Державна фінансова інспекція України та їх територіальні органи, Державна служба фінансового моніторингу України і Національний банк України – у справах, пов’язаних з питаннями, що стосуються повноважень цих органів;

– уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб – у справах, пов’язаних із здійсненням тимчасової адміністрації та ліквідації банку;

– Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Державна архітектурно-будівельна інспекція України та її територіальні органи – у справах, пов’язаних з питаннями, що стосуються повноважень цих органів.

Разом з тим до переліку пільговиків включено:

– учасники бойових дій, Герої України у справах, пов’язаних з порушенням їхніх прав;

– фізичні особи (крім суб’єктів підприємницької діяльності) – кредитори, які звертаються з грошовими вимогами до боржника щодо виплати заборгованості із заробітної плати, зобов’язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров’ю громадян, виплати авторської винагороди та аліментів – після оголошення про порушення справи про банкрутство, а також після повідомлення про визнання боржника банкрутом.
Також Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору» передбачається:

– відміна верхньої межі розміру ставок судового збору за подання до суду позовної заяви майнового характеру. Проте дана норма стосується лише юридичних осіб. (так, за подання такої позовної заяви юридичною собою справляється судовий збір в розмірі 1,5% ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної зарплати, а якщо це фізична особа, то дані цифри становитимуть 1% і 0,4 відповідно і не більше 5 розмірів мінімальної зарплати);

– запровадження диференціації ставок судового збору за категоріями платників (фізичні особи, юридичні особи) з перенесенням більшого навантаження на юридичних осіб;

– скасування норми щодо визначення розміру ставок судового збору у фіксованій грошовій сумі;

– збільшення розмірів ставок судового збору.

Крім цього Законом встановлено, що чим вища інстанція, тим вищий буде розмір судового збору.

Нововведенням є також те, що відповідно до Закону суд зобов’язаний перевіряти зарахування судового збору до Державного бюджету України при відкритті провадження у справі.

 

Підготовлено відділом узагальнення судової практики

та аналітично-статистичної роботи