flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Верховний Суд підтвердив висновок ВААС у справі № 822/1880/17 про протиправність бездіяльності МО України щодо нерозгляду заяви про призначення та виплату одноразової грошової допомоги при отриманні інвалідності військовослужбовцем

05 червня 2018, 09:12

ВААС: Порядок призначення та виплати одноразової грошової допомоги у зв’язку з інвалідністю визначається Кабінетом Міністрів України, а не наказом МО України, дотримання затвердженого Порядку є обов’язковим.   

У цій справі заявник звернувся до суду та просив визнати протиправною бездіяльність Міністерства оборони України (третя особа – Хмельницький обласний військовий комісаріат) щодо розгляду його заяви про виплату одноразової грошової допомоги у зв’язку з інвалідністю та зобов’язати розглянути цю заяву.

Із матеріалів справи суди встановили, що відповідно до довідки Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії 06.07.2010 позивачеві встановлено третю групу інвалідності у зв’язку із виконанням обов’язків військової служби при випробуванні ядерної зброї.

На виконання рішення суду у іншій справі Хмельницький обласний військовий комісаріат листом від 12.04.2017 скерував Директору Департаменту фінансів Міністерства оборони України висновок щодо можливості виплати одноразової грошової допомоги позивачеві відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року за № 499.

Проте Міністерство оборони України повернуло надіслані документи Хмельницькому обласному військовому комісаріату, пославшись на те, що позивачем подано не весь пакет документів та недотримано Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затвердженого наказом Міністерства від 14.08.2014 № 530.

Не погодившись з такою бездіяльністю, громадянин звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду, який постановою від 10.09.2017, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 07.11.2017, позовні вимоги задовольнив, визнав протиправною бездіяльність щодо нерозгляду заяви про призначення та виплату допомоги у зв’язку з настанням інвалідності та зобов’язав міністерство розглянути заяву про призначення та виплату одноразової грошової допомоги. Верховний Суд у постанові від 22.03.2018 підтримав висновки судів попередніх інстанцій та залишив їх без змін.

Адміністративні суди всіх трьох інстанцій зазначили, що наказ Міністерства оборони України від 14.08.2014 № 530 не підлягає застосуванню до спірних правовідносин. Законом України від 20.12.1991 № 2011- ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» встановлено, що порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України, а не наказом Міністра оборони України.

Пунктом 3 Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності військовослужбовців, військовозобов’язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та інвалідності звільнених з військової служби (зборів) осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 № 499 передбачено, що особи, яким виплачується одноразова грошова допомога у разі поранення (контузії, травми або каліцтва) чи в разі настання інвалідності, подають за місцем проходження служби (зборів) або до військкомату (далі – уповноважений орган) такі документи: заяву про виплату одноразової грошової допомоги у зв’язку з пораненням (контузією, травмою або каліцтвом) чи настанням інвалідності; довідку медико-соціальної експертної комісії про встановлення відсотка втрати працездатності та рішення відповідної військово-медичної установи щодо визнання поранення (контузії, травми або каліцтва); копію документа, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва), зокрема про те, що воно не пов’язане з вчиненням особою злочину чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп’яніння або навмисного заподіяння собі тілесного ушкодження; довідку медико-соціальної експертної комісії про встановлення групи інвалідності; копію сторінок паспорта з даними про прізвище, ім’я та по батькові і місце реєстрації; копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера.

Отже, подані позивачем документи відповідають Порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 № 499. Водночас інші документи, на які вказує відповідач, не передбачені цим Порядком.

Крім того, обставини стосовно належності поданих позивачем документів до комісаріату вже досліджувались під час розгляду іншої справи № 822/2592/16.

Таким чином, у місячний строк головний розпорядник коштів після надходження необхідних документів на їх підставі повинен був прийняти рішення про призначення одноразової грошової допомоги і надіслати його разом з документами уповноваженому органові для видання наказу про виплату такої допомоги особі, яка звернулась за нею, або в разі відмови письмово повідомити заявника із зазначенням мотивів відмови.

Однак, відповідач цього не зробив, тому така бездіяльність під час розгляду заяви позивача  визнана судами протиправною.